Un supratipar fantoma: „PRIN AVION” Scutit – Fundatia Mihai I

Categorii:Documente, Filatelie
Daniel

Cand vine vorba despre marcile pentru scutire de porto, intotdeauna discutiile iscate intre filatelistii cercetatatori au fost pro si contra. Caracterul lor este unul oficial, semi-oficial sau particular? Au circulat sau n-au circulat? Exista documentele postale (circulare interne) care sa ateste acceptul Directiei Generale a P.T.T. pentru tiparirea acestora (machete, tiraje, perioade de punere in circulatie)? Unul din cazurile emblematice pentru acest gen de dispute filatelice este cel al marcilor „Scutit – Fundatia Mihai I” cu supratipar „PRIN AVION”.

In cazul de fata, literatura de specialitate este singura sursa care poate lamuri aspectul controversat al aparitiei acestor timbre sursarjate. Cu atat mai importanta este documentarea din periodicele vremii, cu cat conditiile istorice din perioada imediat urmatoare emiterii acestora au facut posibila confiscarea, iar mai apoi distrugerea arhivei Fundatiei Culturale Regele Mihai I.

Fundatia Regele Mihai I - timbre dantelate si nedantelate pe hartie alba si gri cu supratipar PRIN AVION

Fundatia Regele Mihai I – timbre dantelate si nedantelate pe hartie alba si gri cu supratipar PRIN AVION

Marturii cronologice

Pana la inceputul anilor ’60, probabilitatea ca aceste marci supratiparite sa fie cunoscute de colectionarii romani a fost foarte redusa spre deloc. Daca in Catalogul Konrád 1948 (ultimul aparut in perioada regalista) timbrele fundatiei cu sursarj nu puteau fi cuprinse, deoarece volumul a vazut lumina tiparului in luna octombrie 1947, in urmatoarele  brosurele denumite emfatic Cataloage filatelice ale R.P.R. (tiparite in 1950, 1951, 1954, 1957) nici atat. Acestea cuprindeau doar marcile emise dupa proclamarea Republicii Populare Romane.

Dupa ce relatiile in avantatul sistem filatelic de stat s-au mai detensionat odata cu succesul Expozitiei „Centenarul Marcii Postale Romanesti 1858-1958”, aparitia primului catalog notabil in 1959, sub indrumarea tandemului Misu Herscovici – F. Konrád, a dat noi sperante fiecarui pasionat de studierea marcilor postale romanesti. Cu toate sperantele mele, insa, nu am putut descoperi nici in aceasta lucrare mentionarea marcilor pentru scutire de porto „Fundatia Mihai I” cu supratipar „PRIN AVION”.

Dar, peste 5 ani, odata cu aparitia Catalogului filatelic din 1964, situatia se schimba. In dreptul numerelor de ordine 16 si 16a din categoria „Marci de scutire de porto” sunt mentionate in premiera timbrele „Fundatiei Mihai I” cu supratipar negru sau rosu „PRIN AVION”. Tirajele inaintate de autori sunt 25.000 buc. cu sursarj negru, respectiv 5.000 buc. cu sursarj rosu. In aceeasi nota de subsol mai este specificat faptul ca marcile pe hartie gri sunt neemise, iar timbrul dantelat a fost intalnit si cu supratipar intors.

De atunci incoace, in fiecare noua editie a catalogului oficial romanesc (1974, 1984), in cel comercial editat de „Zimbrul Carpatin” (2006), in Catalogul Michel (ultima editie), precum si in Listele de preturi editate de Romfilatelia, prezenta marcilor PRIN AVION ale Fundatiei Mihai este constanta.

Date si fapte

In dreptul timbrelor cu pricina apare ca zi de punere in circulatie data de 1 decembrie 1947. Desi nu exista inscrisuri oficiale (D.G.P.T.T.) sau particulare (Fundatia „Regele Mihai I”), aceste marci sursarjate aparute de nicaieri dupa 17 ani de la „emitere”, nu a fost combatuta pana acum. Dimpotriva, pe masura ce timpul trece, tot mai apare cate o eroare, cate o varietate necunoscuta: ba un supratipar deplasat, ba unul dublu, ba un sursarj atat negru, cat si rosu, rasturnat pe marca nedantelata, iar coeficientii de raritate cresc ca painea calda…

Concret, rolul marcilor cu supratipar „PRIN AVION” (sursarj unic in filatelia autohtona) ar fi fost acela de francare a corespendentelor Fundatiei „Regele Mihai I” expediate doar prin intermediul serviciului aerian al Postei Romane. Ca acest lucru nu a fost posibil deoarece trimiterile postale aeropurtate au fost sistate de noua oranduire comunista vreme de cateva luni, incepand cu 30 decembrie 1947, este de inteles. Dar cum de nu s-a descoperit nici macar un plic cu o astfel de marca de la „punerea in circulatie” mentionata de toate cataloagele si pana la sfarsitul anului respectiv, ramane un mister. Sau poate ca adevarul se ascunde chiar in spatele acestei realitati…

Filatelia nu minte niciodata

Mi-am inceput cercetarile cu privire la timbrele supratiparite „Scutit – Fundatia Mihai I” pornind de la premisa ca undeva, in publicatiile vremii, trebuie sa existe macar o insemnare care sa ateste existenta acestora si punerea lor in circulatie. Din toate periodicele cercetate pentru perioada 1 noiembrie 1947 – 1 noiembrie 1948, nu am descoperit decat o nota „neinsemnata” aparuta in revista „Filatelia” din 15 iunie 1948, sub titlul „O desmintire a Directiei Generale P.T.T.”. Mai jos redau textul integral al acesteia:

<Berner Briefmarken Zeitung, in nr. 4 pe acest an, publica la pagina 55 stiri referitoare la ultimele emisiuni de timbre din tara noastra. Este vorba de timbrele porto, si anume sursarjul aplicat pe timbrele de inflatie de 10.000 si 15.000 lei „PORTO”. Interesandu-ne la cei in drept ni s-a comunicat ca Directiunea Generala P.T.T. nu a sursarjat aceste timbre, de asemenea nici sursarjul „PRIN AVION” aplicat pe timbrele Zumstein XIIII nu au fost facute de Directiunea Generala P.T.T.>

Directia Generala PTT declara caracterul neoficial al marcilor Scutit Fundatia MIhai I cu supratipar  "PRIN AVION" - revista Filatelia 15 iunie 1948

Directia Generala PTT declara caracterul neoficial al marcilor Scutit Fundatia MIhai I cu supratipar „PRIN AVION” – revista Filatelia 15 iunie 1948

Cu batista pe tambal?

Publicatia elvetiana mentionata de secretariatul revistei „Filatelia” in care se facusera cunoscute cele doua „supratipare” corespunde lunii aprilie 1948. Intarzierea de 4 luni de la aparitie pentru anuntarea asa-ziselor noi emisiuni sursarjate este necaracteristica reprezentantilor tarii cantoanelor. Dar, chiar si asa, intelegand posibilitatea ca emisiunile respective sa nu fi fost mentionate vreme de cateva luni din lipsa de spatiu tipografic, cotarea de catre catalogul Zumstein 1948 a acestor marci pare lipsita de orice scrupulozitate filatelica, atata vreme cat cele doua „emisiuni” nu erau listate de un catalog oficial romanesc sau nu erau publicate de Directia Generala a P.T.T. in comunicarile filatelice din presa vremii.

Am preferat titulatura „fantoma” pentru supratiparul PRIN AVION al marcilor „Scutit – Fundatia Mihai I”, in locul celei de „fabricat”, pentru ca insasi existenta sa are un parcurs fantomatic: listat in Zumstein 1948, dezmintit de Directiunea P.T.T. in aprilie 1948, disparitia de pe firmamentul filateliei pana in 1964, aparitia in premiera intr-un catalog oficial romanesc in Catalogul Marcilor Postale Romanesti 1964, iar de atunci incoace recunoasterea nationala si internationala prin cotarea de catre marile cataloage ale lumii – Michel, Yvert, Scott, Stanley Gibbons.

Daca stai drept si judeci si mai drept, ecoul unei intrebari retorice acopera toata aceasta coalizare de breasla filatelica: cum de, vreme de 16 ani, mai marii filateliei romanesti au respectat comunicatul Directiei P.T.T. prin care sursarjarea marcilor Fundatiei Mihai I era declarata neoficiala, iar din 1964 au dat unda verde unei mistificari en-gros?

Am mostenit si „am inghitit” acest supratipar comandat, la fel cum generatiile dinaintea noastra au facut-o fara sa aiba posibilitatea unei verificari minutioase a documentelor postale dintr-o tulbure perioada istorica. Suntem constienti ca interesul strict financiar al unui grup de comercianti speculativi este cel care arunca din cand in cand cate o pata peste maretia filateliei romanesti. Redescoperind adevarul trebuie sa-l facem public pentru a indeparta orice dubiu care planeaza asupra unor capitole filatelice prea putin cercetate. Astfel, nu-mi ramane decat sa declar deschise lucrarile curateniei de primavara!…

P.S.: In acelasi context, se poate discuta si despre marcile de inflatie cu supratipar „PORTO” in caseta. Deosebirea esentiala este aceea ca, fata de timbrele „Scutit – Fundatia Mihai I”, acestea nu au fost recunoscute niciodata ca avand un caracter oficial.

5 comentarii

  1. Cornelius
    28/04/2013 at 21:05

    De aceea este bine să ai materiale documentare mai vechi, mă refer în special la revistele filatelice şi să le mai şi studiezi! Ai perfectă dreptate cu supratiparele PAR AVION şi 1948. Era o perioadă tulbure, ca şi după 1918, când s-au gasit întreprinzători cu prea multă iniţiativă. Recunosc că am şi eu mărcile în cauză, în diferitele variante concepute de iniţiatori, luate în ideea că poate totuşi s-o găsi vreun act care să le lămurescă statutul. Se pare că l-ai găsit!

  2. Daniel
    28/04/2013 at 21:47

    @Cornelius: Bine ne-am regasit! Asa-i cu literatura filatelica, e bine ca, din cand in cand, sa mai arunci un ochi si-un ban pentru depistarea putinelor resurse. A propos de subiectul documentare: ai cumva sau ai vazut de cand te stii filatelist prin Pantelimon vreun Almanah al revistei Filatelia 1946, 1947 sau 1948? Dar de primul „Catalog Konrad” (1946) ai dat vreodata?

  3. Cornelius
    29/04/2013 at 16:08

    Îmi pare rău: nici un almanah filatelic antecomunist, nici văzut nici auzit. Iar Catalogul Konrad, am doar 1947 şi 1948. Nu ştiu să fi existat şi 1946, cu toate că bănuiesc că trebuie să fi fost.
    Bine că ne-am regăsit, cu toate că sunt într-o formă cam proastă, dar tot filatelist pus pe rele sunt!
    Lucruri interesante şi pe feisbuc, cu toate că ştiu că nu-l agreezi.

  4. Daniel
    29/04/2013 at 21:56

    @Cornelius: Mi-a luat ceva timp pana am regasit linkul catre pagina ta de facebook, dar nu m-am lasat pana n-am gasit-o. Socializezi, socializezi, tinerelule!… Ti-ai mai gasit o preocupare, dar imi pare bine ca mai raspandesti putin din toate cele adunate intr-o viata de om (cunostinte, arhive foto, povesti de viata, pasiuni colectionistice). Poate s-or mai gasi niscaiva juvenili care sa prinda drag de… ceva. Sper sa depasesti starea mai proasta, oricum iti trimit un mail sa mai aflam unii de altii.

    Cu almanahurile ce sa zic, eu mi-s mai proaspat prin zona filatelica inconjuratoare si-am zis ca sigur asta-i cauza de nu dau de ele, ca de aparut, sigur au aparut. Ma frapeaza ca nu-s mentionate in nici o lista bibliografica de lucrari filatelice romanesti. Deh, asa-i cu tirajele astea infime! Konrad a iesit prima data in ’46, la vreme de seceta si abia dupa ce i-a popularizat Grozea lucrarea in „Filatelia” a aflat lumea de el. Asa a prins curaj si a scos si urmatoarele doua cataloage pe care le avem si noi (fiecare in cate doua editii succesive, la o luna distanta una de cealalta).

  5. Cornelius
    30/04/2013 at 23:26

    Catalogul Konrad 1948 pe care îl am este ediţia a III-a, editat la Oradea, la 15 octombrie 1947. Cel din 1947 s-a ascuns, posibil să-l găsesc mâine cînd mă întorc de la defilare …

Lasă un răspuns

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url