Remember feroviar: Vagoanele postale

Daniel

„In ultimii 150 de ani s-au schimbat multe lucruri. Si multe lucruri se vor mai schimba…”.

Cand mai marii Postei Romane si-au dat acceptul pentru spotul publicitar, la inceputul noului mileniu, nici nu banuiau cat adevar se ascunde in spatele vorbelor rostite basat de narator! Si chiar elementul vizual central al conceptului era cel care urma sa devina primul istorie: serviciul de mesagerie postala prin Caile Ferate Romane. Vagoanele postale, cele care ne-au infierbantat de-atatea ori imaginatia feroviara, starnind admiratia fiecarui pustan care se nimerea in gara atunci cand coletele erau manuite contracronometru, au ajuns amintire si… fier vechi.

Ce-i drept, o amintire frumoasa, dar care s-a dovedit in cele din urma extrem de paguboasa. CFR Mesagerie a fost scoasa la licitatie in perioada septembrie 2003 – noiembrie 2004, pachetul majoritar de actiuni fiind adjudecat de catre omul de afaceri libanezo-american Hassan Awdi. Conform contractului de vanzare-cumparare, noul actionar se angaja ca, pe o perioada de 5 ani, sa nu falimenteze compania CFR Mesagerie SA, in caz contrar fiind nevoit sa renunte la CFR Mesagerie in favoarea SNTFC „CFR Calatori” SA, care i-ar fi restituit jumatate din pretul de vanzare.

Plicuri intreguri postale "Munca in vagonul postal" emise in 1956 (3 varietati) si reeditarea din 1986

Plicuri intreguri postale „Munca in vagonul postal” emise in 1956 (3 varietati) si reeditarea din 1986

Ghiciti ce? Dupa 6 ani, DIICOT a inceput urmarirea penala fata de 7 persoane implicate in „constituirea unei asocieri infractionale in scopul delapidarii SC „CFR Mesagerie” SA, prin insusirea activelor patrimoniale de care dispunea societatea, dar si in scopul sustragerii de la plata catre bugetul de stat a impozitelor si taxelor datorate de catre aceasta„. Procurorii au mai precizat ca „intentia membrilor gruparii a fost aceea de a falimenta CFR Mesagerie SA, prin transferarea tuturor activelor catre alte societati comerciale pe care le controlau, astfel incat sa nu se respecte obligatiile asumate prin contractul de privatizare al CFR Mesagerie SA, precum si in vederea obtinerii unor beneficii financiare substantiale„.

Cu alte cuvinte, s-a ales praful de vagoanele postale, cunoscute ca vagoane de mesagerie sau de bagaje, care altadata erau considerate mijloacele celor mai eficiente servicii oferite de Posta Romane pe calea ferata. In articolul de fata incerc o reconstituire simbolica a principalelor etape traversate de vagoanele postale romanesti si a reprezentarilor filatelice care le-au fost dedicate. O trecere in revista care sper sa-i bucure si pe pasionatii cailor ferate, dar si pe colectionarii de tematica Ferovia. Poftiti in vagoane!

1. Vagonul postal DBSR (1860)

Plic intreg postal reprezentand Vagonul postal DBSR (Danube Black Sea Railway), folosit la 1860 pe ruta Cernavoda - Constanta

Plic intreg postal reprezentand Vagonul postal DBSR (Danube Black Sea Railway), folosit la 1860 pe ruta Cernavoda – Constanta

2. Primul vagon de posta ambulanta (1875)

Plic intreg postal cu garnitura care avea in componenta primul vagon de posta ambulanta pe ruta Bucuresti - Itcani, in 1875

Plic intreg postal cu garnitura care avea in componenta primul vagon de posta ambulanta pe ruta Bucuresti – Itcani, in 1875

3. Vagoanele de bagagiu (1880-1906)

Vagoane de bagagiu din 1880 si 1900

Vagoane de bagagiu din 1880 si 1900

Vagoane de bagagiu din 1890 si 1906

Vagoane de bagagiu din 1890 si 1906

4. Vagon austriac de posta, utilizat in Bucovina (1890)

Vagonul de posta (reconditionat) al trenului turistic "Moldovita" - fabricat in Austria, cca 1890

Vagonul de posta (reconditionat) al trenului turistic „Moldovita” – fabricat in Austria, cca 1890

5. Vagonul de posta SIG, fabricat in Elvetia (1930)

Vagon de posta livrat de firma elvetiana SIG (Schweizerische Industrie-Gesellschaft) in anii '30

Vagon de posta livrat de firma elvetiana SIG (Schweizerische Industrie-Gesellschaft) in anii ’30

6. Machete de vagoane postale 

Machete de vagoane postale CFR

Machete de vagoane postale CFR

7. Vagon de insotire a transporturilor militare din anii ’50

Vagon special de insotire a transporturilor militare in anii '50

Vagon special de insotire a transporturilor militare in anii ’50

8. Vagon postal din anii ’60

Vagon de posta din perioada anilor '60

Vagon de posta din perioada anilor ’60

9. Vagon de posta speciala DTP (Directia Transporturi Postale)

Vagon de posta speciala DTP din anii '70

Vagon de posta speciala DTP din anii ’70

10. Vagon de posta din 1970

Maxicard cu vagon postal din 1970

Maxicard cu vagon postal din 1970

11. Vagoane de mesagerie (anii ’70-’80)

Vagoane de mesagerie din anii '70-'80

Vagoane de mesagerie din anii ’70-’80

12. Stampile ambulante feroviare din vagoane postale (1974)

Stampile de vagon postal pe ruta Ungheni-Iasi-Bucuresti / retur si Bucuresti-Focsani-Iasi / retur din 1974

Stampile de vagon postal pe ruta Ungheni-Iasi-Bucuresti / retur si Bucuresti-Focsani-Iasi / retur din 1974

13. Vagon de mesagerie aflat in uz in anii ’80-’90

Vagon de mesagerie din anii '80--'90

Vagon de mesagerie din anii ’80–’90

14. Vagon postal transformat in vagon cuseta de lux (1999)

Vagon postal transformat in vagon cuseta de lux pentru trenul Pannonia Express, in 1999

Vagon postal transformat in vagon cuseta de lux pentru trenul Pannonia Express, in 1999

15. Vagon de mesagerie reconditionat (2004-2007)

Unul din putinele vagoane reconditionate de mesagerie CFR (2004-2007)

Unul din putinele vagoane reconditionate de mesagerie CFR (2004-2007)

16. Vagon de bagaje in ultima cursa (2005)

Vagon de bagaje aflat la ultima cursa (2005), inainte de a fi casat

Vagon de bagaje aflat la ultima cursa (2005), inainte de a fi casat

17. Vagon postal dezafectat (2010)

Vagon de posta dezafectat= sfarsitul CFR Mesagerie

Vagon de posta dezafectat= sfarsitul CFR Mesagerie

Pentru final, am ales sa-mi iau ramas bun impreuna cu voi de la vagoanele postale, urmarind iar si iar spotul publicitar „Posta Romana – mai mult decat cuvinte”. Nu de alta, dar sunt asa de vii cadrele cu nabadaioasa „Moldovita”, incat iti vine chiar s-astepti nerabdator scrisoarea. Care nu mai vine…


NOTA

Aduc multumiri intregii comunitati a pasionatilor de trenuri din Romania:

http://www.forumtrenuri.com/

http://www.railnet.ro/

http://forum.lokomotiv.ro/

http://forum.blackrail.ro/

http://trenuri-romanesti.myfreeforum.ro/

http://transport-in-comun.ro/

http://trenuri-romanesti.blogspot.ro/

http://spetcu.wordpress.com/