Alte machete si machetatori din era cincizecista

Categorii:Filatelie
Daniel

Anii ’50. Machete si machetatori, fata in fata. Era vremea cand, dupa ideologia proletcultista, artistii romani trebuiau sa faca fata noului curent al realismului socialist. Unii artisti au fost acuzati in mod oficial de „abstractionismul decadent” al operelor, “reflex al dezumanizarii la care ajunsese arta formalista”, altii au dobandit capacitatea sa se dedubleze in provocarile iscate de realizarea unor marci postale cu tematica revolutionara.

Grafica erei cincizeciste a impus intr-un ritm constant in atentia filatelistilor romani teme care nu s-au mai regasit in nici o alta perioada. Libertatea creatiei a fost sacrificata in numele doctrinei staliniste, un tavalug nimicitor, din care societatea nu si-a revenit definitiv nici pana in prezent. Nevoia de spiritualitate a maselor trebuia “hranita” cu slogane victorioase, cu lozinci mobilizatoare, cu mistificari ale realitatii istorice pentru certificarea izbanzii proletare.

1949, Macheta timbrului de 20 Lei "Conferinta UIMT", machetator Cristea Muller

1949, Macheta timbrului de 20 Lei „Conferinta UIMT”, machetator Cristea Muller

1953, Macheta timbrului de 55 Bani "Congresul Mondial al Femeilor", macheta colectiva DRALCO

1953, Macheta timbrului de 55 Bani „Congresul Mondial al Femeilor”, macheta colectiva DRALCO

Cultul sovietelor si maretele realizari ale destoinicului popor de la rasarit au devenit idei centrale ale noii credinte afirmate si prin filatelie. Abia cand transferul de identitate a fost desavarsit de politruci si activisti, a inceput cu adevarat rolul de simpli executanti al artistilor machetatori. Continuu sa fiu fascinat de marcile postale romanesti din perioada proletcultista, din dorinta de a afla cum constiinta colectiva a putut fi subjugata, pana si de niste imagini prost tiparite pe micile bucati de hartie gumata, in numele unui ideal politic. In cele din urma, am inteles ca anihilarea personalitatii artistice romanesti a fost gandita progresiv, decenii la rand. Dar, intre timp, machetele grafice ale acelei perioade au dobandit statutul de arta a realismului socialist, extrem de pretuita in contextul forcingului exercitat de o economie capitalista decazuta moral si financiar. Tocmai de aceea artistii trebuie cunoscuti iar operele lor merita admirate, sau macar intelese.

1951, Macheta timbrului de 11 Lei "Ziua Internationala a Femeii", machetator Alexandru Alexe dupa un afis de Beca Rind

1951, Macheta timbrului de 11 Lei „Ziua Internationala a Femeii”, machetator Alexandru Alexe dupa un afis de Beca Rind

Se disting doua tipuri de machete pentru marcile postale din intervalul 1944-1959: cele realizate in regim colectiv si individual. Din prima categorie fac parte urmatoarele colective de creatie: Colectiv „DECORATIVA” (activ intre 1947-1950, fara a se cunoaste componenta grupului de machetatori), Colectiv Iosif Cova + Iosif Molnar (unul din cele mai prolifice grupuri, intr-o perioada relativ restransa de numai 4 ani), Colectiv Cristea Müller + Oswald Adler, Colectiv „DRALCO” (format din Ion Drugă + Lipa Alămaru + Ilie Costescu), Colectiv DUMITRANA (cel mai longeviv colectiv de creatie si machetare, nu se cunoaste componenta), Colectiv I. Schiffer + Avramescu + Vintilă, Colectiv I. Schiffer + Vintilă + Victor.

1953, Macheta timbrului de 55 Bani "Al III-lea Congres al Sindicatelor din RPR", macheta colectiva DRALCO

1953, Macheta timbrului de 55 Bani „Al III-lea Congres al Sindicatelor din RPR”, macheta colectiva DRALCO

Pe langa cei mai reprezentativi artisti care au realizat machete de timbre (prezentati in Prolog, in Episodul 1 si in Episodul 2), iata lista completa cu ceilalti machetatori de marci postale romanesti din perioada mentionata: Ioana Bassarab (fiica celebrului pictor Ludovic Bassarab, machetator si el in perioada interbelica), R. Georgescu, St. Wladimir, Cristea Müller, David Juster, Imre Drócsay (1912-2001, cunoscut in literatura filatelica sub numele de Emeric Droczay), Eugen Taru (1913-1991), Niky Popescu, Angela Rosenblum, Ladislau Corda, Aputhin Valerian, Alexandru Alexe (1909-1980), Adrian Rădulescu, Ion Ursa, Frida Finkelstein, Ludmila Kuşcenco, Constantin Furmuzache, George Stroe, Angela Ionescu, H. Kalman, R. Negru, Nicolae Ean, A. Gesticone, Cseh Gustav, L. Roşianu, S. Răslog, Aida Tasgian, Maria Panin, Alexandru I. Brătescu-Voineşti (fiul marelui scriitor Ioan Alexandru Brătescu-Voineşti).

Aida Tasgian - pictor, grafician, machetator de marci postale

Aida Tasgian – pictor, grafician, machetator de marci postale

1954, Macheta timbrului de 1.55 Lei "Decada Culturii", machetator H. Kalman

1954, Macheta timbrului de 1.55 Lei „Decada Culturii”, machetator H. Kalman

NOTA AUTORULUI: Pentru toate cele 4 materiale dedicate machetelor si machetatorilor de marci postale romanesti din anii ’50 au fost cercetate si folosite urmatoarele surse bibliografice:

1. Cristian Andrei Scaiceanu – “Istoria miscarii filatelice din Romania”

2. Silviu N. Dragomir – “Istoria filateliei romanesti”

3. Atelierul de grafica – “Grafica fara computer. 40 de ani de marunte impliniri”

4. Aurel Surpateanu – “Catalogul marcilor postale romanesti” (partea a II-a)

5. Almanahul Filatelic 1987

6. Colectia revistei “Filatelia”: Nr. 1/1957, Nr.4/1957, Nr. 1/1958, Nr. 11/1972, Nr. 4/1976, Nr. 4/197, Nr. 9/1977, Nr. 11/1978, Nr. 5/1981, Nr. 9/1990.

1956, Macheta timbrului de 20 Bani "Luna Padurii", machetator Alexandru I. Bratescu-Voinesti

1956, Macheta timbrului de 20 Bani „Luna Padurii”, machetator Alexandru I. Bratescu-Voinesti

Toate machetele prezentate fac parte din Arhiva Muzeului National Filatelic.

Lasă un răspuns

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url