Eseuri filatelice din perioada proletcultista

Categorii:Filatelie
Daniel

Nimic nu este poate mai tulburator din toata activitatea pe taram filatelic decat contactul direct cu istoria creatiei marcilor postale. Machetarea este un domeniu atins de un numar relativ restrans de cercetatori in studii de specialitate, deoarece in tara noastra traditia prezentarii machetatorului, in cadrul lansarii de emisiuni postale, a fost ca si inexistenta. Din aceasta cauza, cele mai multe date despre cei care au dat viata timbrelor au ramas necunoscute colectionarilor, in perioade in care ceea ce conta era doar efortul colectiv de „edificare si propasire a societatii comuniste pe cele mai inalte culmi ale progresului”.

In perioada 1950-1990, literatura filatelica romaneasca a consacrat aproximativ 15 materiale referitoare la artistii care au realizat machete de marci postale. Sunt patru decenii in care prezentarile autorilor George Ricus, Andy Constantinescu, Teodor Cutlic, Silviu N. Dragomir, H. Iohan, Gh. Bleyer, Nicolae Tripcovici sau Eugen Dimitriu au avut in centrul atentiei doar un grup restrans de 4 machetatori: Dimitrie Stiubei, Serban Zainea, Iosif Cova si Ion Dumitrana. Internetul nu este nici el generos in completarea lipsurilor in ceea ce priveste activitatea machetatorilor romani, ba chiar dimpotriva. Odata cu trecerea timpului, pana si ultimele urme ale existentei lor creatoare pe taram filatelic parca dispar, inghitite de neantul virtual al nepasarii.

Acest material incearca sa surprinda cateva secvente din tot acest ciclu al nasterii unor marci postale din perioada proletcultista, o zona in care si-au dat intalnire la cina cea de taina a istoriei filateliei romanesti pictori, graficieni, ilustratori sau gravori consacrati. Eseuri filatelice, machete si machetatori fata in fata, spre cinstire si aducere aminte.

1945, Eseu al timbrului de Posta Aeriana de 200+800 Lei "Al XVI-lea Congres AGIR", machetator necunoscut

1945, Eseu al timbrului de Posta Aeriana de 200+800 Lei „Al XVI-lea Congres AGIR”, machetator necunoscut

Perioada 1944-1949

Dupa 23 august 1944, Directia Generala a Postelor, Telegrafelor si Telefoanelor (DGPTT) a inceput organizarea de concursuri pentru stabilirea autorilor de machete pentru emisiuni postale individuale, iar de la sfarsitul anului pentru intreg planul de emisiuni pe anul urmator. Interesant de mentionat faptul ca erau premiate in bani primele 3 locuri, chiar daca doar macheta ce obtinuse locul I era cea desemnata sa intre in tipar. Artistii participanti la concurs erau obligati sa respecte temele si alte conditii impuse de DGPTT. Cererea era ca dimensiunile machetelor sa fie de 5 ori mai mari decat dimensiunea prestabilita a timbrelor, iar modelele trebuiau depuse la Cabinetul Directorului General, in plicuri sigilate insotite de un motto.

In cadrul Saloanelor Oficiale de Pictura, Desen, Sculptura si Grafica de pana in 1947, printre participantii consacrati ai expozitilor de arta regasim si unii fosti sau prezenti realizatori de marci postale: Ludovic si Ioana Bassarab, George Chirovici, Alexandru Clavel, Dimitrie Stiubei, Oswald Adler, Serban Zainea, Iosif Cova, Ion Dem Demetrescu, Octav Roguski s.a..

Dupa 1948, ca urmare a adoptarii Constitutiei R.P.R. si a modificarilor intervenite in cadrul legislativ, numeroase masuri s-au repercutat si asupra sectorului filatelic, iar numarul concursurilor publice pentru realizarea de machete de marci postale a crescut semnificativ. Odata cu noile coordonate dictate de conducerea de partid, temele timbrelor romanesti au suferit si ele schimbari importante, fiind impuse doar subiecte politizate, aproape imposibil de reprezentat: „crearea industriei grele si rolul culturii in aceasta directie”, „drumul spre colectivizarea agriculturii si rolul culturii in aceasta directie” etc. Cu toata importanta sporita atribuita filateliei de masa de catre „factorii de raspundere”, machetarea in Republica Populara Romana prezenta si un mare impediment, deoarece la concursuri nu puteau participa decat artistii membri ai Sindicatului Artelor Frumoase sau ai Sindicatului Artelor Mixte.

Incepand cu emisiunile din 1949, Adminstratia PTT impunea artistilor realizarea unor machete de 10 ori mai mari fata de dimensiunile timbrelor, executate doar in negru sau cu centrul intr-o culoare si cadrul in alta, in functie de imprimarile monocolore sau bicolore care se preconizau. In regulamentul de participare era specificat faptul ca machetele vor deveni proprietatea administratiei postale, dupa desemnarea castigatorilor, indiferent daca erau selectate sau nu.

1945, Eseuri CGM (Confederatia Generala a Muncii), machetator necunoscut. Sursa eBay

1945, Eseuri CGM (Confederatia Generala a Muncii), machetator necunoscut. Sursa eBay

Machete si eseuri filatelice

Eseul filatelic este o proba de desen imprimata in vederea realizarii unei marci postale. Indiferent de procedeul folosit pentru imprimare sau multiplicare, eseul este executat inaintea sau in timpul confectionarii marcii, fie in scopul alegerii desenului sau a culorii, fie pentru a controla desfasurarea fabricatiei. Spre deosebire de eseu, macheta este proiectul care reprezinta desenul marcii postale ce urmeaza a fi imprimata. Iata, mai jos, cateva exemple de eseuri filatelice din primul cincinal comunist, imprimate dupa machetele grafice realizate de artistii Ary Murnu, Dimitrie Stiubei sau Ion Dumitrana.

Pentru alte machete adoptate si neadoptate ale unor artisti romani, va invit sa accesati blogul filatelistului Cornelius Ionescu, intr-o serie de cinci semnalari inedite si extrem de atractive: eseuri 1eseuri 2eseuri 3eseuri 4 si eseuri 5. In zilele urmatoare, eu voi continua mini-serialul cu prezentarea altor machete si a unor scurte biografii ale celor mai importanti machetatori romani din perioada 1944-1959.

1948, Eseu 5 Lei Stema RPR, machetator Ary Murnu. Sursa eBay

1948, Eseu 5 Lei Stema RPR, machetator Ary Murnu. Sursa eBay

1948, Eseu 5 Lei Un an de la proclamarea RPR, machetator Dimitrie Stiubei. Sursa eBay

1948, Eseu 5 Lei Un an de la proclamarea RPR, machetator Dimitrie Stiubei. Sursa eBay

1948, Eseu 12 Lei albastru Constitutia RPR, machetator Ary Murnu. Sursa eBay

1948, Eseu 12 Lei albastru Constitutia RPR, machetator Ary Murnu. Sursa eBay

1949, Eseu 31 Lei 70 ani I.V. Stalin, machetator Ion Dumitrana. Sursa eBay

1949, Eseu 31 Lei 70 ani I.V. Stalin, machetator Ion Dumitrana. Sursa eBay

1949, Eseu 50 Lei 5 ani de Eliberarea de sub jugul fascist, machetator Dimitrie Stiubei. Sursa eBay

1949, Eseu 50 Lei 5 ani de Eliberarea de sub jugul fascist, machetator Dimitrie Stiubei. Sursa eBay

2 comentarii

  1. Cornelius
    24/08/2012 at 20:13

    Citeam articolul cu oarecare detasare, recunosc, în ultimul timp îmi cam zboara gândurile aiurea şi asta nu din cauza vârstei ci din cauza unei vechi cunostinte care este foarte bolnavă. Nu e vina ei, nu e vina mea, din păcate nu pot să dau vina pe nimeni.
    Si cum citeam eu asa detasat, deodata fac o corelaţie cu niste articole de prezentare ale unor machete din perioada respectiva. Îmi zic „Hai să-i scriu lui Daniel ca am pomenit şi eu despre machete de astea şi să-i dau adresa la care sunt”! Şi ca un făcut casc bine ochii şi văd că chiar le citai, cu adresă cu tot! Nu mă aşteptam să îţi aduci aminte de ele …
    Era o perioadă când machetatorii erau priviţi ca nişte simpli salariaţi, nişte executanţi. Abia privind machetele îţi dai seama ce „lung e drumul codrului”. Merită toată atenţia filateliştilor, iar dacă prin absurd se va apuca cineva de un catalog specializat, nu ar trebui să lipsească nici machetele cunoscute şi nici eseurile şi probele şi nici chiar specimenele.
    Abia aştept continuarea.

  2. Daniel
    24/08/2012 at 22:06

    @Cornelius: Invariabil, din cand in cand, viata ne strange la masa comuna a suferintei si noi, bieti muritori, incercam sa-i tinem piept cum putem. Sunt alaturi de tine si de ea, rascolit de migrene zilnice, doar-doar ne-om alina reciproc durerea.

    Pasii pe care i-am facut impreuna, bunul meu prieten, sunt urme de-acum care batatoresc infinitul virtual. Vrem, nu vrem, orice postare se aduna peste cea dinainte si tot asa, pana cand unele informatii care pana mai acum 2 ani lipseau cu desavarsire devin amintiri, probe, marturii. Ca am fost si noi pe-aici si n-am trait degeaba… Asta e principalul motiv care m-a indemnat sa exist in blogosfera.

    P.S.: Da o cautare pe goagal la Dumitrana, la Stiubei, sau la Zainea, la cine vrei tu, si-o sa ramai uimit de biografiile lipsa! Nu mai zic de o fotografie, un portret, ca sa stie generatiile urmatoare cum aratau cei ce au dat viata timbrelor. Este ca o ironie a sortii pentru niste artisti care au pictat/desenat toata viata…

Lasă un răspuns

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url