Contributii filatelice la propaganda cinematografiei romanesti (I)

Categorii:Documente, Filatelie
Daniel

Primul intreg postal dedicat miscarii de propaganda a cinematografiei romanesti a fost cartea postala care promova o scena din “Ciocirlia”  – “noul film rominesc in culori”. Astfel, dupa o pauza semnificativa de aproape 10 ani, timp in care Romania nu mai fusese prezenta la Cannes, in 1955 a fost reluata traditia participarilor cinematografice cu creatia “In cantec si dans”, a regizorului Ion Bostan (in cadrul sectiunii de scurt metraje).

Ceea ce m-a derutat la inceput, dar, in acelasi timp, m-a si edificat asupra filmului pe care il cautam a fost un pasaj din marturisirile actritei Ana Vladescu: “In 1954, prin concurs, am fost aleasa pentru interpretarea rolului Anisoara lui Vladut, din filmul documentar artistic in culori cu acelasi nume – „Anisoara lui Vladut”, prima realizare pe pelicula color din tara noastra la acea data. Regizorii filmului, Ion si Zizi Bostan, in anul 1955 l-au prezentat  la Cannes sub numele „CIOCARLIA”.

1955 - Prima carte postala cu marca fixa dedicata promovarii cinematografiei romanesti

1955 - Prima carte postala cu marca fixa dedicata promovarii cinematografiei romanesti

„Ciocarlia” aka „In cantec si dans” aka „Anisoara lui Vladut”

Cu toate aceste “lamuriri”, nelamurirea consta in nota istoricului participarilor romanesti la renumitul festival francez, unde istoricii de film mentioneaza pentru anul 1955 productia “In cantec si dans”, de Ion Bostan, nicidecum “Ciocarlia”, asa cum relateaza venerabila actrita.

Lesne se poate observa ca documentarul maestrului Ion Bostan a avut 3 variante ale titlului: in timpul filmarilor actorii au stiut ca joaca in “Anisoara lui Vladut”, care dupa montaj a devenit “In cantec si dans”, iar marelui public, atat in cadrul Festivalului de la Cannes, cat si spectatorilor romani, i-a fost prezentata varianta finala “Ciocarlia”.

Regizorul Ion Bostan - in timpul filmarilor

Regizorul Ion Bostan (1914-1992) - in timpul filmarilor, prin anii '60

Ana Ciocarlia 

Din amintirile tinerei actrite selectate pentru rolul principal, precum si din materialul fotografic din arhiva sa personala, se observa ca filmarile au avut loc in vara anului 1954, mai precis in luna iulie. Iar din toate datele oficiale reiese ca filmul a fost lansat 10 luni mai tarziu, in timpul Festivalului de la Cannes, in perioada 26 aprilie-10 mai 1955, ca unic participant in competitia cinematografica din partea Romaniei.

Ca o completare la spusele Anei Vladescu, trebuie aratat ca Zizi Bostan, alaturi de care maestrul Ion Bostan a turnat scurt metrajul, nu este alta decat marea Elisabeta Bostan, sotia sa. Prezenta de la filmarile „Ciocarliei”, asa cum isi aminteste actrita din rolul principal, se explica azi nu prin co-regizarea productiei, ci prin ucenicia cinematografica petrecuta alaturi de unul din cei mai mari documentaristi romani, in vederea realizarii primei regii de film din propria cariera: „Culegere de dansuri romanesti”, lansat in 1956.

Actrita Ana Vladescu - imagini din timpul filmarilor la Anisoara lui Vladut, viitorul scurt metraj Ciocarlia

Actrita Ana Vladescu - imagini din timpul filmarilor la "Anisoara lui Vladut", viitorul scurt metraj "Ciocarlia"

Primele intreguri-carti postale cu subiect cinematografic

Colectionarii de intreguri postale s-au izbit, de-a lungul celor mai bine de 55 de ani care au trecut, de o omisiune a cartii postale emise in sprijinul promovarii “Ciocarliei”, in cuprinsul Catalogului Expozitiei Filatelice “Ziua Marcii Postale”, editat in 1986. Absenta sa din aceasta prima incercare de catalogare cronologica a intregurilor-carti postale emise pe teritoriul Romaniei, a ridicat multe semne de intrebare asupra datei de aparitie. Si cum arhivele fostei Intreprinderi Poligrafice Fabrica de Timbre de pana in 1960 s-au pierdut in valtoarea acelor vremuri, incercarea de aproximare a datei la care a fost emisa devine aproape un tel nobil, dar dificil de atins.

Acesta a fost si motivul pentru care am reconstituit istoria scurt metrajului cu pricina: pentru a avea un punct important de sprijin in sustinerea afirmatiei ca propaganda cinematografica in filatelia romaneasca a inceput cu intregul postal dedicat primului documentar color romanesc din epoca post-stalinista – “Ciocarlia”.

Coordonatorul Catalogului mentionat, ing. Gheorghe Tudor, unul din cei mai asiduu cercetatori ai intregurilor postale romanesti din toate timpurile, mentioneaza ca prime realizari dedicate propagandei cinematografice autohtone cartile postale care promovau filmele de lung metraj “Alarma in munti” si “Pasarea furtunii”, pe parcursul anului 1955. La o simpla verificare cronologica a filmografiei nationale, sesizam ca “Alarma in munti” a fost lansat intr-adevar in 1955, in timp ce “Pasarea furtunii” a vazut lumina marelui ecran abia 2 ani mai tarziu, in 1957. Asadar, una din neconcordante a fost inlaturata, mai ramanand ca in “lupta” dintre cele doua productii lansate in 1955, sa incercam sa descoperim daca “Ciocarlia” a avut sau nu intaietate, asa cum cred cu tarie.

Evidenta filmului Alarma in munti (secvente, cadre, metri) - conform scenariului original

Evidenta filmului "Alarma in munti" (secvente, cadre, metri) - conform scenariului original

Un scenariu original pentru un adevar istorico-filatelic

O descoperire insemnata imi dovedeste ca sunt pe drumul cel bun. Scenariul original al filmului “Alarma in munti” s-a aflat nu de mult la vanzare pe Internet, iar pe ultima pagina a acestuia se poate vedea in dreapta-jos locul si data la care a fost terminat: „Bucuresti, 25 ianuarie 1955”. Daca tinem cont de aspectele legate de protocolul pentru acceptarea unui scenariu original in perioada respectiva, precum si de pregatirea necesara, castingul si durata filmarilor, mai mult ca sigur ca acestea s-au intins pe mai bine de 8-10 luni de zile. Si asta cu ingaduinta. Cu alte cuvinte, spre finele anului, e posibil ca “Alarma in munti” sa fi vazut luminile rampei intr-unul din cinema-urile bucurestene.

Ultima fila a scenariului original al filmului "Alarma in munti" (1955)

Ultima fila a scenariului original al filmului "Alarma in munti" (1955)

Este limpede acum ca documentarul “Ciocarlia” a avut un avans de aproximativ 6 luni in ceea ce priveste lansarea, in fata “contracandidatului” de lung metraj. Drept urmare, putem concluziona si ca prima carte postala cu marca fixa tiparita in sprijinul cinematografiei romanesti a fost cea dedicata scurt metrajului “Ciocarlia”, scris si regizat de Ion Bostan, pe muzica maestrului emerit al artei Sabin Dragoi. QED.

Lasă un răspuns

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url