Marea foamete si mostenirea filatelica a geniului Mucha

Categorii:Arte, Cartofilie, Filatelie
Daniel

Placere mai mare nu-i ca atunci cand un colectionar descopera legaturi nebanuite intre un film documentar, o opera de arta, o carte postala ilustrata si o micuta vigneta filatelica. Intr-o singura luna, am fost martorul mut al acestei incredibile increngaturi cu origini istorice si parfum de Art Nouveau.

Totul a inceput pe 4 iunie, cand prietenul Cornelius Ionescu a adus in atentia mea un documentar inedit despre relatia de colaborare germano-sovietica de la sfarsitul anilor ’30. In „The Soviet Story”, realizatorul Edvins Snore imprima pe retina privitorului ideea ca sovieticii i-au „instigat” pe nazisti (sau inspirat, din punctul meu de vedere) in aplicarea si desavarsirea Holocaustului. Descoperirea celei mai eficiente metode de exterminare a unei populatii, rase, etnii, a fost principalul obiectiv al celor doua tabere. Inteleasa si aplicata de sovietici in anii ’20-’30, crima in masa a fost desavarsita de nazisti in ultimii ani ai celui De-al II-lea Razboi Mondial.

In documentar, este redat un capitol pe nedrept „omis” de la judecata istoriei: cel al genocidului ucrainean, din 1932-1933, cunoscut ca „Marea foamete” (The Great Famine sau Holodomor), cand au fost eliminati prin infometare aproape 5 milioane de ucraineni. Cu toate acestea, originile acestui macel comandat de la Kremlin trebuie sa fie analizate inca din perioada 1921-1923, cand in URSS (inclusiv in fosta Republica Ucraineana) a avut loc prima etapa a acestui experiment de ucidere in masa prin infometarea propriului popor. La ordinul marelui Lenin, bineinteles.

"Russia Restituenda" (1922, Alphonse Mucha) - Posterul original (in stanga) si cartea postala ilustrata

"Russia Restituenda" (1922, Alphonse Mucha) - Posterul original (in stanga) si cartea postala ilustrata

Alphonse Mucha – nobilul spirit

Cand, in 1922, faimosul Mucha realiza un poster intitulat „Russia Restituenda”, cunoscut si sub numele de „Famine Poster” (45,7 cm x 79,7 cm), lumea artistica dedicata lucrarilor in stil Art Nouveau ramanea muta de uimire. Era lucrul pe care pictorul stia sa-l faca cel mai bine si, totodata, modalitatea prin care putea contribui la aducerea in fata constiintei publice mondiale a odioaselor crime infaptuite pe vastul teritoriu sovietic. Infometarea poporului rus chiar de catre conducatorii sai nu era un subiect „delicat”, ci unul care trebuia sa fie facut public cu orice pret.

Stilul Mucha devenise sinonim cu miscarea Art Nouveau inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea, iar Expozitia Mondiala de la Paris, unde pictorul a fost prezent, nu a facut decat sa-l propulseze la nivelul faimei mondiale. Prin inconfundabilul sau talent creator, au prins viata de la hartii de ambalaj, carti postale ilustrate, reclame, frontispicii de ziare, pana la accesorii de moda, bijuterii, elemente de decor sau chiar mobilier, toate constituindu-se in marturii pretioase ale vietii de zi cu zi din primele decenii ale veacului XX.

Alphonse Mucha (1860-1939) a creat acest poster pentru a strange fonduri de ajutorare a napastuitilor din Marea Foamete care se abatuse, la comanda, peste rusi. Marele merit al artistului a fost acela ca a reusit, intr-un timp extrem de scurt, sa coaguleze eforturile multor voluntari dornici sa contribuie activ in aceasta campanie. Printre ei, s-au aflat si colectionarii. Primul pas facut de artist in promovarea campaniei sale a fost tiparirea unor carti postale ilustrate care reprezenta monocrom posterul „Russia Restituenda”, in culoarea cafeniu inchis (sepia).

Au fost realizate cateva sute de ilustrate, care s-au vandut ca painea calda printre colectionarii vremii. In timp, ca mai toate piesele de cartofilie reprezentand operele sale Art Nouveau, cota acesteia a ajuns la cateva sute de dolari. Pretul oscileaza in functie de calitatea in care s-a pastrat cartea postala (dar niciodata sub pragul de 150$), insa cel mai important aspect deriva din prezenta semnaturii originale a artistului ceh pe fata ilustratei, caz in care marele Case de Licitatii dau ca sigur un pret de achizitie echivalent cu minim 25.000$.

Alphonse Mucha "Autoportret" (1899) si semnaturile originale ale artistului pe ilustrata (sus), respectiv pe tablou

Alphonse Mucha "Autoportret" (1899) si semnaturile originale ale artistului pe ilustrata (sus), respectiv pe tablou

Pret si pretuire

Pretuirea geniului unui artist poate fi redata fidel, dupa disparitia sa, de pretul lucrarilor sale pe piata de arta sau pe cea a obiectelor de colectie. Din acest punct de vedere, Alphonse Mucha a devenit intruchiparea succesului in ambele domenii. Maretia spiritului sau sau nobil, care transpare in dorinta de ajutorare a semenilor, din „Russia Restituenda”, este insotita permanent si de preturirea celor care nu fac altceva decat sa investeasca in opere artistice cu mare cautare.

Pentru a veni in sprijinul cartofililor care cunosc mai putin fenomenul evaluarii, completez acest tablou general oferindu-le unele detalii de interes. In cazul in care pe cartea postala ilustrata apare numele artistului cu majuscule, intr-unul din colturi, trebuie sa se inteleaga ca aceasta este o inscriptionare aparuta in cadrul procesului de machetare. Asadar, NU este semnatura originala a lui Alphonse Mucha, ci doar incercarea de promovare a lucrarii marelui artist in tagma colectionarilor din intreaga lume. Un fel de garantie a faptului ca este o ilustrata „Mucha”, pentru cei care nu ii cunosc sau nu i-au aprofundat opera.

In cazul in care nu apare inscriptionarea numelui MUCHA, trebuie luata in considerare posibilitatea ca ilustrata sa provina dintr-un tiraj ulterior celui din 1922. In acest caz, avem de-a face cu o reproducere dupa ilustrata originala, al carui proces de imprimare nu a fost girat si supervizat de artist. In aceasta situatie, pretul cu care puteti achizitiona ilustrata este semnificativ mai mic, intre 20-50$.

Mucha si mostenirea sa filatelica

In tot acest proces de depistare, intelegere si recunoastere a stilului Mucha, cea mai mare surpriza a venit chiar de pe taram filatelic, locul unde ma simt acasa, intotdeauna. Intr-unul din loturile parafilatelice achizitionate la Brasov, special ca sa-mi desfat privirea ori de cate ori simt ca am nevoie de o pauza, am descoperit o mica vigneta dantelata de culoare maronie (dimensiuni: 3,6 cm x 2,1 cm), pe care o selectasem initial ca timbru de asistenta. Imaginea infatisa o mama cu un copil la piept, avand toate coordonatele stilistice caracteristice acestor marci emise, in marea lor parte, in primele doua decenii ale secolului trecut.

Abia atunci am observat titlul imprimat, pe doua randuri, in partea de jos: „RUSSIA RESTITUENDA”! Am luat lupa ca sa descopar in dreapta numele binecunoscut, dar ochii nu ma inselasera. Nu era inscriptionat nici un nume. Am devenit suspicios si am inceput sa caut o sursa de literatura parafilatelica pe Internet (parafilatelia= ramura a filateliei care se ocupa cu studiul si colectionarea, printre altele, si a vignetelor). Dupa cateva pagini rasfoite, am gasit si ceea ce cautam: un site nemtesc cu vignete din toata lumea. Asa am descoperit ca sunt doua tipuri de vignete care reproduc posterul lui Alphonse Mucha. Dar, chiar daca la primul tip apare numele inscriptionat iar la celalalt lipseste, pretul afisat pentru fiecare vigneta este acelasi: 80 de Euro.

Vigneta marca Mucha - "Rusia Restituenda" (1922), in stanga piesa din colectia proprie

Vigneta marca Mucha - "Rusia Restituenda" (1922), in stanga piesa din colectia proprie

Chiar si un ochi neavizat poate observa, din prima, ca avem de-a face cu doua machete diferite (fonturi, elemente artistice de detaliu, umbre), ceea ce presupune cel putin doua tiraje. Mai mult ca sigur ca procesul de executie a avut loc in tipografii diferite, motivul principal constituindu-l calitatea mult mai slaba a celei de-a doua imprimari (cea fara inscriptia cu numele artistului).

Mi-e destul de greu sa consider, a priori, acest al doilea tip de vigneta Mucha ca fiind fals, numai si pentru faptul ca nu inteleg un astfel de demers fara acordul artistului. Asta in conditiile in care o vigneta non-postala, fara valoare nominala si fara putere de circulatie, ramane doar un simbol artistic, o reprezentare a unui eveniment, un mijloc de promovare si propaganda etc. Indiferent de tipul imprimarii si de numarul vignetelor tiparite, care ramane o enigma, „Russia Restituenda” este prima incercare, din istoria filateliei universale, de prezentare a unei opere semnata Alphonse Mucha.

Desi pare greu de crezut, sunt cazuri in care unele vignete non-postale, ca aceasta, sunt mai bine cotate decat unele emisiuni de marci postale din epoca respectiva. Cei care fac diferenta sunt mereu aceiasi impatimiti colectionari. Admiratia pentru un artist, sau pentru un curent artistic, se transforma in timp in dorinta nestavilita de a avea tot ce este mai rar si, deci, mai valoros. Iar numele Alphonse Mucha continua sa starneasca pasiuni atat printre cartofili si filatelisti, cat si printre iubitorii de arta, ca o cascada a geniului sau revarsat din universul Art Nouveau peste intreaga lume.

„Sa nu uiti, Darie!” – varianta ruseasca

Venind in completarea temei din titlu, pentru final am ales sa va las sa vizionati un set de 10 carti postale ilustrate, emise in 1921-1923 de Uniunea Internationala de Protectie a Copiilor, cu sediul la Geneva, pentru ajutorarea micutilor infometati din URSS. Este o dovada in plus ca istoria are ochi atat cat sa vada, iar oamenii trebuie sa aiba minte macar cat sa inteleaga.

Famine in Russia I - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia I - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia II - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia II - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia III - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia III a - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia III b - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia III b - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia IV - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia IV - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Famine in Russia V - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)Russia V - carte postala ilustrata pentru strangere de fonduri

Famine in Russia V - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VI - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VI - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VII - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VII - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VIII - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia VIII - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia IX - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marei Foamete (1921-1923)

Famine in Russia IX - cp ilustrata pentru ajutorarea copiilor din Rusia din timpul Marii Foamete (1921-1923)

Famine in Russia - verso cp ilustrate pentru strangere de fonduri (1921-1923)

Famine in Russia - verso cp ilustrate pentru strangere de fonduri (1921-1923)

5 comentarii

  1. cotoi
    cotoi
    08/07/2011 at 18:57

    Impresionante momente, reflectate, iată, şi în cartofilie şi filatelie. Impresionante mai ales pentru că au fost organizate cu sânge rece de regimul sovietic comunist şi în Rusia şi mai ales în Ucraina. Cum începuseră şi la noi, în 1945-46. Mulţumesc Daniele pentru atenţie.

  2. Daniel
    Daniel
    08/07/2011 at 19:36

    @Cornelius: Din inima, pentru un om cu suflet mare. Trist, insa, e ca sufletele celor morti nu si-au gasit nici pana azi linistea dreptatii. Recunostinta e doar la nivel declarativ, cu usile inchise…

  3. Andrei
    Andrei
    09/07/2011 at 18:49

    Foametea din Rusia Războiului Civil este , să spun aşa , o problemă de natură socială şi naturală . Aşa s-a întâmplat şi în România 1946-1947.
    Dar foametea din UKRAINA a fost înadins fabricată de Stalin.Am urmărit cu atenţie documentarul prezentat de CORNELIUS IONESCU.
    Dar dacă veţi urmări documentarele ZEITGEIST ,dealtfel subtitrate şi în Limba Română , veţi vedea că în mai multe ţări europene foametea a fost meticulos programată (vezi cazul OLANDEI ) ! Inclusiv foametea din Germania primului război mondial , cu consecinţele ei asupra războiului prim mondial.
    DECI , în consecinţă , există forţe a căror natură Marele Număr nu le poate înţelege ci doar se chinuie în a o face.
    NANSEN a fost profund SINCER în umanismul său !
    Dumnezeu să odihnească Sufletele Marelui Număr !

  4. Andrei
    Andrei
    09/07/2011 at 18:53

    Impresionante Cărţile Poştale przentate şi RUSIA RESTITUENDA !
    ACCEPT şi mulţumesc pentru LECŢIE !

  5. Daniel
    Daniel
    09/07/2011 at 20:31

    @Andrei: Am urmarit seria Zeitgeist, dar nu am fost la fel de „miscat” ca in momentul urmaririi Istoriei Sovietelor (ultimul mi se pare mult mai profund in teoria prezentata). Nu trebuie sa omiti natura politica care a stat la baza fiecarui astfel de episod, indiferent de timp si spatiu. Este de ajuns sa parcurgi cateva capitole din Cartile agitatorului sau ale activistului, ca sa realizezi dimensiunea dezastrului indus prin manipulare ideologica: saracire + infometare + teroare= inabusirea oricarei urme de rezistenta.

Lasă un răspuns

Your message*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Name*
Email*
Url